Josefine blev Årets Rookie

Några av de vinnande bilderna i Josefines vinnande portfolio i Årets Rookie. Foto: Josefine Stenersen Nilsson.

Vi är väldigt STOLTA och GLADA över att vår examinerade student Josefine Stenersen Nilsson (YH17) tilldelades priset ”Årets rookie 2021” i tävlingen ”Årets Bild”.

Juryns motivering: Den vinnande portfolion visar en fotograf som kan skapa intima och inbjudande bilder. Den uttrycker ett skarpt berättande och en förmåga att skapa atmosfär och djup. Vi ser mångfald i bilderna men också ett enhetligt bildspråk där fotografens vision och engagemang framträder.

De övriga nominerade till rookie-priset var Nils Löfholm (YH18) som just nu går sitt sista år här på skolan och Sanna Tedeborg (YH16).

Inte mindre än nio av de 32 nominerade fotograferna till ”Årets bild 2021” går eller har gått på Nordens Fotoskola. Förutom de ovan nämnda säger vi GRATTIS till David Johansson (YH18), Hanna Lilja (YH17), Åsa Sjöström (KY00), Daniel Nilsson (KY00), Eva Tedesjö (NF95) och Magnus Hjalmarsson Neideman (NF95).

Årets Bild är Sveriges mest prestigefyllda pris för bildjournalister. Det instiftades av Pressfotografernas klubb 1942 för att främja goda yrkesprestationer och delas ut årligen av en oberoende jury.

Josefine Stenersen Nilssons bilder och de övriga vinnarna visas på Galleri Kontrast till och med den 25 april.

Öppet hus 2024

Du som är nyfiken på Nordens Fotoskola och funderar på att söka till utbildningen kan nu se inspelningen av vårt öppna hus här på hemsidan.

Fråga en student

Hur är det att bo på skolan? Hur mycket måste man kunna i förväg? Räcker mina förkunskaper?

Sök till Nordens Fotoskola 2024

Nu är antagningen till Nordens Fotoskola och utbildningen ”Yrkesfotograf – fotografi och rörlig bild” med kursstart torsdagen den 10 augusti 2023 igång. Sista ansökningsdag till skolan är den 24 april 2023.

Sök till Nordens Fotoskola

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

I nyhetsbrevet informerar vi bland annat om när det är dags att söka till Nordens Fotoskola eller kanske om det är någon ny examensutställning på gång.
Genom att klicka på prenumerera här ovan samtycker du till att Nordens Fotoskola lagrar din e-postadress i vår databas, i enlighet med dataskyddsförordningens (GDPR) direktiv.